Przejdź do stopki

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia "Budynek agregatu prądotwórczego ze zbiornikiem podzziemnym paliwa o pojemności 10 metrów sześciennych"

Treść

Nasz znak: OSD-6220.1.2014                                       Łabowa, dnia 4 kwietnia 2014 roku

 

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art.71 ust.2 pkt 2, art.73 ust.1, art.75 ust.1 pkt 4, art.84 ust.1, 2, art.85 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2913 r. poz. 1235), w związku
z  § 3 ust.1 pkt 36 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
( Dz. U. Nr 213 poz. 1397) tj. instalacje do podziemnego magazynowania gazów łatwopalnych, z wyłączeniem zbiorników na gaz płynny o pojemności nie większej niż 20 m3, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 50 oraz art. 104 i 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. 2013 r. poz.267) — po rozpatrzeniu wniosku Pana Romana Kluska zamieszkałego Łosie 30,
33-336 Łabowa z dnia 24 lutego 2014 roku.

Wójt Gminy Łabowa

dla przedsięwzięcia pn. „Budynek agregatu prądotwórczego ze zbiornikiem podziemnym paliwa o pojemności 10 m3”.

orzeka co następuje :

1.    Stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na  
       środowisko dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco
       oddziaływać na środowisko pod nazwą: „Budynek agregatu prądotwórczego
       ze zbiornikiem podziemnym paliwa o pojemności 10 m3”, a tym samym brak        obowiązku sporządzenia raportu o  oddziaływaniu przedsięwzięcia na
       środowisko.

2.    Charakterystykę przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

W dniu 24 lutego 2014 roku do Urzędu Gminy Łabowa wpłynął wniosek Pana Romana Kluska Łosie 30, 33-336 Łabowa z dnia 18 lutego 2014 roku w sprawie wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach. Tutejszy Urząd wszczął dnia 28 lutego 2014 roku postępowanie ( pismo znak: OSD-6220.1.2014 ), informując strony postępowania. Tutejszy Urząd otrzymał w dniu 17 marca 2014 roku opinie
( znak: ST-II.4240.24.2014.ED)  od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Krakowie  stwierdzającą brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym brak konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia. W dniu 24 marca 2014 roku do Urzędu wpłynęła opinia od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowym Sączu stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wyżej wymienionego przedsięwzięcia.

W czasie trwania postępowania strony miały zapewniony czynny udział w nim na każdym jego etapie zgodnie z zasadami Kodeksu Postępowania Administracyjnego, jak również społeczeństwo poprzez podawanie do publicznej wiadomości wszystkich dokumentów związanych z każdym etapem postępowania poprzez umieszczanie ich
w sposób zwyczajowy na tablicy ogłoszeń, oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy,
w ustawowym terminie przewidzianym dla stron nie wpłynęły zażalenia.

Zgodnie z art. 84 ustawy o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko w przypadku, gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko,
w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy organ stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W myśl art. 85 w/w ustawy w uzasadnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy organ winien zawrzeć informację o uwarunkowaniach, o których mowa
w art. 63 ust.1 uwzględnionych przy stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w województwie małopolskim, na terenie powiatu nowosądeckiego, w obrębie gminy Łabowa, w miejscowości Łosie na działce
nr. 115/2.

Planowana inwestycja będzie polegać na budowie budynku o powierzchni 30 m2 z agregatem prądotwórczym o znamionowej mocy 61 kW zasilanego olejem napędowym wraz z podziemnym zbiornikiem na olej o pojemności 10 m3 . W budynku przy agregacie zlokalizowany zostanie zbiornik buforowy paliwa o pojemności 209 dm3 , do którego przepompowywane będzie paliwo ze zbiornika głównego, wkopanego w ziemię przy budynku agregatu. Oprócz instalacji olejowej w budynku zostaną wykonane instalacje: elektryczna, odprowadzania spalin i wentylacyjna. Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie rezerwowego źródła energii elektrycznej na wypadek zaniku dopływu prądu z sieci elektroenergetycznej do istniejącego budynku mleczarni. Po przeanalizowaniu karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, że z uwagi na rodzaj, skalę i lokalizacje inwestycji nie będzie ona znacząco oddziaływać na środowisko, obszar podlegający ochronie, a także wartości krajobrazowe terenu. Inwestycja nie obejmuje działań mogących w istotny sposób pogorszyć stan siedlisk, a także w istotny sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000. Na terenie inwestycji nie stwierdzono cennych siedlisk przyrodniczych. Działka na której realizowana będzie inwestycja zabudowana jest budynkiem mleczarni i budynkiem gospodarczym a teren w otoczeniu budynków jest utwardzony. Miejsce przeznaczone pod inwestycję porośnięte jest trawą. Prace nie będą obejmować wycinki drzew i krzewów oraz nie będą naruszać zakazów obowiązujących w Popradzkim Parku Krajobrazowym. Hałas i zanieczyszczenia do powietrza będą związane z pracą maszyn i prowadzonymi robotami, jednakże będą one mieć charakter tymczasowy i ustaną wraz z zakończeniem robót. Do głównych oddziaływań związanych z okresem eksploatacji należy emisja hałasu i substancji do powietrza. Emisja zanieczyszczeń pochodzić będzie z rury spalinowej silnika agregatu prądotwórczego i będzie występować jedynie w przypadku zaniku zasilania z sieci elektroenergetycznej, tj. w stanach awaryjnych. Nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych norm w zakresie emisji zanieczyszczeń, a tym samym istotnego wpływu przedsięwzięcia na stan czystości powietrza. Głównym źródłem hałasu będzie budynek agregatu oraz wylot dachowy spalin i wentylacji wywiewnej. Agregat posiadał będzie obudowę dźwiękochłonną i zostanie zamontowany wewnątrz budynku
z przegrodami o dużej izolacyjności akustycznej oraz wyposażony w tłumik na instalacji odprowadzania spalin. W budynku przy drzwiach wejściowych wykonany będzie próg zabezpieczający przed przedostaniem się oleju z pomieszczenia. Projektowany zbiornik podziemny wyposażony będzie w zabezpieczenia i monitoring międzypłaszczowy umożliwiający wykrycie ewentualnego wycieku ze zbiornika i przedostania się do gleby oleju. Realizacja inwestycji nie zmieni jakości wód opadowych, nie będzie wytwarzać ścieków sanitarnych, nie zachodzi konieczność poboru wody i ogrzewania.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie  Popradzkiego Parku Krajobrazowego oraz w obszarze Natura 2000 – Ostoja Popradzka PLH 120019. Popradzki Park Krajobrazowy objęty ochroną na mocy rozporządzenia Wojewody Małopolskiego nr 5/05 z dnia 23 maja 2005 roku w sprawie ochrony Popradzkiego Parku Krajobrazowego ( Dz. Urz. Woj. Małop. Z 2005 r. Nr 309, poz. 2238) został utworzony dla ochrony wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych oraz ochrony walorów krajobrazowych obszaru Parku. Obszar Natura 2000: Ostoja Popradzka PLH 120019 został przyjęty Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 25 stycznia 2008 roku na mocy dyrektywy Rady Europy 92/43/EWG. Na obszarze Ostoi stwierdzono występowanie
14 typów siedlisk z Załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG oraz 22 gatunki
z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG. Występują tu dobrze zachowane duże połacie lasu o naturalnym charakterze, właściwie użytkowane łąki górskie, liczne obszary źródliskowe oraz naturalne doliny rzek górskich. Po przeprowadzonej analizie na podstawie Karty Informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, że znaczna część uwarunkowań określonych w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie wystąpi w stosunku do przedmiotowej inwestycji, a pozostałe będą miały znikomy wpływ.

Biorąc pod uwagę odległość planowanego przedsięwzięcia od granic Państwa oraz rodzaje i wielkości emisji i energii, które będą wprowadzane do środowiska z terenu planowanej inwestycji, nie stwierdza się możliwości wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

  Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu za pośrednictwem Wójta Gminy Łabowa w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Załącznik:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca

     2.   Starostwo Powiatowe Nowy Sącz (Skarb Państwa)

            33-300 Nowy Sącz

           ul. Jagiellońska 33

     3.   Powiatowy Zarząd Dróg  (Skarb Państwa)

           33-300 Nowy Sącz

           ul. Wiśniowieckiego 136

     4.   Groński Józef 

5.   Tablica ogłoszeń

  1. aa.

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowym Sączu
    ul. Nawojowska 17a, 33-300 Nowy Sącz

      2   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie

Wydział Spraw Terenowych w Starym Sączu ul. Daszyńskiego 3
33-340 Stary Sącz

 

Wójt Gminy Łabowa

                                                                                                        /-/

                                                                                                        Marek Janczak

 

Załącznik nr 1

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia  pn.

„Budynek agregatu prądotwórczego ze zbiornikiem podziemnym paliwa o pojemności 10 m3”.


1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie obejmie budowę budynku w którym umieszczony będzie agregat prądotwórczy i realizację podziemnego zbiornika dwupłaszczowego o pojemności 10m3 dla oleju napędowego będącego paliwem do zasilania agregatu prądotwórczego.

Budynek nie będzie wymagał ogrzewania. Nie przewiduje się także poboru wody
i wytwarzania ścieków sanitarnych czy przemysłowych. Przedsięwzięcie znajduje się
w katalogu przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 9 listopada 2010r,
 Dz U. Nr 213 poz. 1397). Przedsięwzięcie jest wymienione w ww. rozporządzeniu
w z  § 3 ust.1 pkt 36 tj instalacje do podziemnego magazynowania gazów łatwopalnych, z wyłączeniem zbiorników na gaz płynny o pojemności nie większej niż 20 m3, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 50. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest
w województwie małopolskim, na terenie powiatu nowosądeckiego, w obrębie gminy Łabowa na działce 115/2 w miejscowości Łosie.

2. Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektów budowlanych oraz dotychczasowy sposób jego wykorzystania i pokrycie nieruchomości szata roślinną

Powierzchnia działki nr 115/2 - 4 380 m2

Powierzchnia zabudowy budynków istniejących - 863 m2 (19%)

Powierzchnia projektowanej rozbudowy - 30 m2 (1%)

Istniejąca nawierzchnia utwardzona - 950 m2 (22%)

Powierzchnia biologicznie czynna - 2 537 m2 (58%)

Dotychczasowy sposób użytkowania - zieleń (trawnik) przy budynku mleczarni

Projektowany sposób użytkowania - budynek agregatu prądotwórczego ze

zbiornikiem paliwa o pojemności10m3.

Obecnie działka w części przeznaczonej pod zbiornik i budynek agregatu jest porośnięta trawą. Zieleń istniejąca występuje głównie w południowej części działki. Nie jest planowana dodatkowa zieleń po realizacji przedsięwzięcia.

Nie zachodzi konieczność usuwania zieleni chronionej w związku z planowanym przedsięwzięciem. 

3. Rodzaj technologii

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie rezerwowego źródła energii elektrycznej na wypadek zaniku dopływu prądu z sieci elektroenergetycznej.

Funkcję rezerwowego źródła energii elektrycznej będzie pełnił agregat prądotwórczy
 o mocy znamionowej 61kW z silnikiem zasilanym olejem napędowym. Agregat umieszczony będzie w budynku o powierzchni zabudowy ok. 30m2. Olej napędowy magazynowany będzie w podziemnym, dwupłaszczowym zbiorniku o pojemności 10m3. Zużycie paliwa przy 100% obciążeniu wyniesie 14.6dm3/h, a przy przewidywanym obciążeniu 75% zużycie wyniesie 10.7dm3/h. W budynku, przy agregacie znajdował się będzie zbiornik buforowy paliwa o pojemności 209dm3 do którego przepompowywane będzie paliwo ze zbiornika głównego, podziemnego. Zapas paliwa wystarczy na ok. 935

godzin pracy agregatu przy obciążeniu 75%. Agregat zamontowany będzie w obudowie dźwiękochłonnej, głośność w odległości 7m producent określił na 64dB.

Budynek agregatu wykonany będzie w technologii tradycyjnej jako parterowy. Oprócz instalacji olejowej w budynku przewiduje się instalacje: elektryczną, odprowadzenia spalin i wentylacyjną. Przy drzwiach wejściowych wykonany zostanie próg zabezpieczający przed przedostaniem się oleju z pomieszczenia w przypadku rozszczelnienia zbiornika buforowego.

Atestowany zbiornik podziemny dwu płaszczowy o pojemności 10m3 będzie wkopany
w ziemię przy budynku agregatu. Wyposażony zostanie w wymagane zabezpieczenia
i monitoring między płaszczowy umożliwiający wykrycie ewentualnego wycieku ze zbiornika i reakcję zapobiegającą przedostaniu się paliwa do gleby. Czujniki przekazywać będą sygnały do osoby wyznaczonej informując o ewentualnej awarii. Agregat uruchamiał się będzie automatycznie, nie powodując wzrostu zatrudnienia.

4. Ewentualne warianty przedsięwzięcia

Nie przewiduje się innych wariantów przedsięwzięcia.

5. Przewidywana ilość wykorzystanej wody, surowców, materiałów paliw oraz energii

Nie przewiduje się poboru wody w instalacji.

Nie przewiduje się wykorzystywania surowców czy materiałów bezpośrednio

ze środowiska.

Paliwem wykorzystywanym przez silnik agregatu będzie olej napędowy. Zużycie

godzinowe przy przewidywanym 75% obciążeniu agregatu wyniesie 10.7dm3/h.

Do zasilania pompy paliwa i oświetlenia wykorzystywana jest energia elektryczna – zapotrzebowanie mocy wyniesie ok. 2kW.

6. Rozwiązania chroniące środowisko

Przedsięwzięcie w przyjętym wariancie zapewni ochronę środowiska oraz zdrowia i życia ludzi przed oddziaływaniem. Wody gruntowe będą zabezpieczone przed ewentualnym rozszczelnieniem się zbiornika paliwa przez zastosowanie systemu monitorującego szczelność zbiornika i jego otoczenia w zakresie zanieczyszczenia substancjami ropopochodnymi. Agregat prądotwórczy posiadał będzie obudowę dźwiękochłonną
i zamontowany zostanie wewnątrz budynku z przegrodami o dużej izolacyjności akustycznej. Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia nie przekroczy standardów

jakości środowiska poza terenem, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny ani nie spowoduje uciążliwości tam, gdzie nie ustalono tych standardów. Nie będzie konieczności monitorowania oddziaływania na środowisko.

7. Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii   przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko

Nie przewiduje się wprowadzania zanieczyszczeń do ziemi czy wód powierzchniowych lub podziemnych. Wody opadowe odprowadzane będą jak dotychczas w teren, w obrębie działki lokalizacji. W warunkach normalnego funkcjonowania nie będzie zagrożenia zanieczyszczenia wód opadowych a w następstwie wód podziemnych.


8. Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko

Nie przewiduje się, aby oddziaływanie inwestycji wykraczało poza terytorium Polski.
W związku z tym nie przewiduje się oddziaływania transgranicznego.

9. Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r.
o ochronie przyrody znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia.

Teren lokalizacji przedsięwzięcia znajduje się w obszarze Natura 2000 PLH

120019 Ostoja Popradzka.

Powierzchnia –57 931 ha.

Forma ochrony w ramach sieci Natura 2000:

specjalny obszar ochrony siedlisk (Dyrektywa Siedliskowa)

Status obszaru :

obszar zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej

Ostoja znajduje się na południu Polski, w Beskidzie Sądeckim. Obszar obejmuje dwa duże pasma górskie - Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim oraz małą grupę górską - Góry Czerchowskie. Najwyższe szczyty górskie pasm Radziejowej
i Jaworzyny Krynickiej to Radziejowa (1265 m n.p.m.), Skałka (1168 m n.p.m.)
i Jaworzyna (1116 m n.p.m.). Najbardziej wartościowymi przyrodniczo elementami ostoi są dobrze zachowane, duże połacie lasu o naturalnym charakterze, ekstensywnie użytkowane łąki górskie, obszary źródliskowe oraz naturalne doliny dużych rzek górskich. Dzięki zróżnicowaniu wysokości i klimatu wykształcił się tu charakterystyczny piętrowy

układ roślinności. Najniżej występuje piętro pogórza, o charakterystycznej mozaice pól, łąk i lasów mieszanych. Powyżej znajduje się piętro regla dolnego, w którym dominują jodłowo-bukowe lasy buczyny karpackiej, poprzecinane polami uprawnymi i pastwiskami. Piętro regla górnego w postaci wysokogórskiego boru świerkowego wykształciło się jedynie na niewielkich powierzchniach Pasma Radziejowej. W dolinach rzek występują lasy liściaste - grądy, łęgi i zarośla wierzbowe. Lasy pokrywają łącznie blisko 80% powierzchni ostoi. Stwierdzono tu w sumie 11 rodzajów siedlisk cennych z europejskiego

punktu widzenia. Spośród nich największą powierzchnię zajmują żyzne buczyny (30,1%) i kwaśne buczyny (19,5%). Występuje tu 28 gatunków zwierząt ważnych dla ochrony europejskiej przyrody, z czego 13 gatunków to ptaki. Na terenie ostoi gniazduje powyżej 1% populacji krajowej bociana czarnego i puchacza. Oprócz tego można tu obserwować takie cenne gatunki ptaków jak żuraw, orlik krzykliwy oraz kuraki leśne - cietrzew, głuszec i jarząbek. Obszar stanowi ważną ostoję zwierząt puszczańskich, w tym dużych drapieżników: niedźwiedzia, wilka i rysia. Interesująca jest także fauna owadów
z 3 gatunkami ważnymi dla UE: nadobnicą alpejską oraz motylami - czerwończyk nieparek i krasopani hera. Obszar pokrywa się w dużej mierze z utworzonym w 1987 r. Popradzkim Parkiem Krajobrazowych (o powierzchni 54 392,72 ha). Popradzki Park Krajobrazowy utworzony został w celu ochrony Beskidu Sądeckiego. Jest to drugi
w Karpatach i jeden z większych parków krajobrazowych w Polsce. Powierzchnia samego parku wynosi 52 tys. ha, a jego otuliny 24 tys. ha. Centralne położenie w parku zajmuje Dolina Popradu dzieląca dwa główne pasma górskie Beskidu Sądeckiego - pasmo Radziejowej i pasmo Jaworzyny Krynickiej. Rzece Poprad Park zawdzięcza swoją nazwę. Ponad 70% powierzchni Parku zajmują lasy. Najwyższe szczyty Beskidu Sądeckiego sięgają 1265 m n.p.m. (Radziejowa), gdzie występują niewielkie połacie lasów regla górnego. Największa część lasów zajmuje tereny pomiędzy ok. 350 a 1000m n.p.m.
i stanowi pozostałość niegdyś bogatej Puszczy Karpackiej. Najcenniejsze drzewostany chronione są przez sieć rezerwatów przyrody, których historia sięga początków XIX wieku. Lasom towarzyszy bogaty świat zwierząt, w tym typowe gatunki puszczańskie: niedźwiedź, ryś, żbik, wilk, kuraki leśne, bocian czarny, puchacz, orzeł przedni i wiele innych. Niewielkie obiekty lub pojedyncze okazy drzew chroni blisko osiemdziesiąt pomników przyrody. Wyjątkowym walorem Parku są zasoby wód mineralnych, których złoża ocenia się na blisko 20% wszystkich zasobów mineralnych Polski.
Do najważniejszych zagrożeń należą:

• presja turystyczna - przede wszystkim budowa dużych stacji narciarskich, zajmujących tereny powyżej 800 m n.p.m., sięgających wyższych grzbietów i wzniesień, przecinających korytarze ekologiczne;

• zalesianie lub procesy naturalnej sukcesji na siedliskach łąkowych, halach i polanach;

• osuszanie młak.

Na terenie lokalizacji nie stwierdzono występowania chronionej flory i fauny. Mając na uwadze lokalizację przy istniejącym obiekcie (mleczarni), w terenie przekształconym przez człowieka a także brak istotnego oddziaływania poza granicami działki lokalizacji można stwierdzić że przedsięwzięcie to nie wpłynie istotnie na walory przyrodnicze terenu lokalizacji i terenów przyległych.                                                                                         

Wójt Gminy Łabowa

                                                                                                            /-/

                                                                                                            Marek Janczak